Skrivet av Gunar Johansson

2018-06-26

Nu är det 60 år sedan formel junior skapades och på något konstigt sätt har det bildats en världsserie ”Diamond Jubilee world tour” för historiska formel junior. Intresset är enormt och man kör tävlingar runt om i världen och nu hade turen kommit till Sverige och Velodromloppet.

 

 

The Curt Lincoln Trophy

Sverigetävlingen var en del av något som kallades The Curt Lincoln Trophy med deltävlingar i Estland, Lettland och Sverige. Till Karlskoga kom hela 42 bilar med förare från 8 länder. Tio svenskar fick sällskap av förare från England, Australien, USA, Nya Zeeland, Sydafrika och Danmark. Det är en kringresande racingcirkus som vi knappast sett motstycke till tidigare.

 

Med tanke på det stora deltagarantalet delade man i bilarna i två klasser, en för bilar tillverkade mellan 1958–60 och en för bilar från 1961–63. I stort sett kom den äldsta klassen att bestå av bilar med frontmotor och den nyare med mittmotorbilar. Men det fanns naturligtvis undantag.

 

 

 

 

 

FORMULA JUNIOR
CURT LINCOLN TROPHY 2018

Herrarna Lennart Sundin och Sven-Erik Burehed på Sportscars i Stockholm hoppade tidigt på tåget med formel junior och den lilla trimningsfirman började bygga egna bilar. Bilarna kom att kallas Focus och Sundin och Burehed var konstruktiva och kluriga vilket bland annat medförde att de var tidigt ute med en mittmotorbil. När de letade efter en passande standardmotor för sina formel juniors hittade man en motor i Peugeot 203. Dess motor var åtminstone på pappret inte så tokig, då den hade både hemisfäriska förbränningsrum och en topp i lättmetall.

Formel Junior 60 år

Klassen formel junior skapades i Italien och den blev snabbt populär då det såg ut som formel 1-bilar, men var betydligt billigare då reglerna krävde standardkomponenter och små standardmotorer. Enligt reglementet, som blev internationellt 1958, kunde man använda en 1000cc motor och då måste bilen väga minst 360 kg eller en motor på 1100cc om bilen vägde minst 400 kg.

 

Klassen blev en stor succé då många små firmor kunde bygga sina egna formelbilar. Det kom fram bilar från både etablerade tillverkare och från hemmabyggare. Kreativiteten var stor och det byggdes racerbilar som aldrig förr. Ett av de första framgångsrika märkena var italienska Stanguellini som vann det italienska mästerskapet och som hann tillverka och sälja cirka 100 bilar innan engelska märken såsom Elva, cooper och Lotus tog över marknaden.

 

Formel junior blev en viktig språngbräda för unga och lovande förare som ville göra sig ett namn inom racingen och så förblev det fram till 1964 då formel junior ersattes av formel 3. Jim Clark, John Surtees, Jochen Rindt, Mike Spence, Mike Hailwood, Wolfgang Von Trips, Gerhard Mitter, Lorenzo Bandini, Peter Revson, Giancarlo Baghetti är alla förare som börjat sin karriär inom formel junior.

 

 

 

 

 

 

 

Skrivet av Gunar Johansson

2018-06-07

Diamond Jubilee world tour är en kringresande cirkus med eget tält. Här några av de 42 formel junior som fanns på plats i Karlskoga.

Lars-Göran Sjöberg från Finspång med sin Cooper T59 från 1962. Bilden är från kvalet, tyvärr kom han inte till start i de båda racen.

Sydafrikanen David Innes med en vacker Lola MK 5A.

Tröskurvan i början på race 1. Närmast kameran Graham Adelman (nr5) och Kim Shearn (nr 88) båda med en Lotus 20/22.

Engelsmannen Peter Anstiss med en mycket vacker Lotus 20/22.

Här ser vi nyzeeländaren Tony Olissoff med en riktig specialare kallad "Emeryson Experimental Elfin Mk1".

Australiensaren Martin Bullock med en udda, men snabb bil av märket Wren.

Ingvar Malm äger Sportscars Focus MK III från 1960. Men Reine Bergström hade tagit över rattandet då Ingvar Malm själv körde sin Elva 100. Reine Bergström visade sig vara mycket snabb och här, i det mycket blöta racet på söndagen, har han här tagit en betryggande ledning. Tyvärr höll det bara i tre varv.

Peter Pettersson från Nora blåser fram i vätan i en Elva 100 med en BMC-motor.

Magnus Ahlqvist kör en mycket spännande Stanguellini. Bilen har svensk historia och är orenoverad, sånär som på det mekaniska.

Bilen är så intressant att det blir en separat artikel om den i nästa nummer av Racestripe Magazine.

 

     Kontakt