NUMMER 22

Nummer 22 av

Racestripe Magazine finns nu ute på Readly

INNEHÅLL:

- Rickard Rydell med Ferrari 550

- Lotus Esprit temanummer

   - Design

   - GT1

   - "Fabriksförare"

   - Simply Red

- Midnattssolsrallyt

- Mustang Boss Trans Am

- Torsten Plams Brabham BT28

- Jaguar E-type pilgrimsresan

 

 

Rickard Rydell körde Le Mans 2004 med en Ferrari 550 Maranello för det engelska Prodriveteamet. Han parades ihop med den skotska rallylegenden Colin McRae som hade ett par äventyr utanför banan, men det blev ändå till slut en tredjeplats i GT-klassen.

Esprit GT1 var den sista fabrikssatsningen med en sportbil från Lotus sida. Den här bilen byggdes till säsongen 1996 då den kördes i den globala serien BPR. Bland annat gästade den BPR-tävlingen på Anderstorp där den slutade på en femteplats.

Robert Petersson blev uppringd av Picko Troberg som frågade om han var intresserad av att köra en Lotus Esprit i ett lopp för den svenska importören Wendels. Han tackade naturligtvis "ja" och han berättar om äventyret i Racestripe Magazine.

Midnattssolsrallyt kördes åren 1950–1964 och hade stor betydelse för svensk rallysport. På bilden ser vi Tom Tranas framfart 1964 i en Volvo PV 544. Han vann rallyt och blev därmed rallyts sista segrare.

Racestripe Magazine har granskat Mats Bergryds Trans Am-Mustang. Den är byggd som den Mustang Parnelli Jones en gång i tiden körde för Bud Moore Engineering. 1969 blev det två delsegrar för Parnelli Jones och Bud Moore tog andraplatsen i mästerskapen. Mats Bergryd jobbar nu för en Trans AM-klass i RHK, vi kan bara hoppas att han lyckas.

Torsten Palm körde den här Brabham BT28 med chassinummer 33 till en SM-seger i F3-klassen. Nu har den renoverats till nyskick av Anders Lofthammar som visade upp bilen på årets Velodromlopp. Racestripe har naturligtvis en artikel om den historiska F3:an.

 

 

     Kontakt