NUMMER 25

Nummer 25 av

Racestripe Magazine finns nu ute på Readly

INNEHÅLL:

 

- Anderstorp minnesbilder

 

- Hans Beckert hundkojefantast

 

- Britax Cooper originalbilarna

 

- David Piper

 

- Essos båda McLaren M1

 

- Porsche Carrera 4, två generationer

 

- Ferrari 365GTC

 

- Hult-Healey, svensktillverkad i 43 ex

 

- Gerry Johansson bilsportfotografen

Det är nu 50 år sedan Sveriges första F1 Grand Prix kördes på en torvmosse i Anderstorp. Vi tackar och bockar för alla människor som gjorde det möjligt. Vi minns den svenska F1-tiden på 20 sidor med personliga krönikor och med massor av härliga bilder.

Hans Beckert är den stora Hundkojefantasten. Han har byggt en mycket fin replika av en Britax Cooper. Vi intervjuar Hans som presenterar sin Britax och berättar om sitt tävlande.

Bilar som konst. Moderna Museet i Stockholm har en Lotus F1 som de presenterar som en skulptur av konstnären Colin Chapman. Skulptur eller inte, Racestripe kunde inte låta bli att rota lite i bilens unika tävlingshistoria.

De två legendariska Britax-bilarna hamnade i Sverige hösten 1969. Britax ersattes passande nog av Biltema som sponsor. Krister Eliasson som köpte den ena av Coopers fabriksbilar berättar hur det gick till när man åkte till England och gjorde upp affären med John Cooper personligen.

Vi porträtterar sportvagnsföraren David Piper som haft en längre karriär än de flesta. Hans karriär tycktes ta ett abrupt slut 1970 när han tvingades amputera sitt ena ben efter en olycka vid inspelningen av filmen Le Mans. Men han kom tillbaka några decennier senare och blev en flitig gäst och arrangör inom historisk racing. På bilden ser vi honom vinna Kanonloppet 1968 i en Ferrari P3/P4.

Vi jämför två olika generationer av Porsche Carrera 4. Den lite äldre 964:an från 1989 ställs mot 992, den modernare versionen från 2019.

Det fanns två racerbilar av märket BMW som utmärkte sig inom svensk racing på 70-talet. Det var Rune Tobiassons BMW CSL (på bilden) och Bosse Emanuelssons BMW 320. Vi tittar närmare på de båda bilarna som idag ägs av Förenade Bil i Malmö.

Den svenska bilen Hult-Healey tillverkades i 43 exemplar. Den bestod av en kaross från en Austin Healey, men bestod i övrigt mycket av Volvo-komponenter. Några av bilarna hittade till Sportvagnsserien, där de ofta gav en rad snabba Porschar en hel del bekymmer.

 

     Kontakt